Monday, August 4, 2008

REFLEKSI YAHOO GROUP

NORLIANA BT MD ARIS
A121373
PENDIDIKAN ISLAM
GE 1153 ( Selasa, 11:00am )


2) REFLEKSI YAHOO GROUP

Tugasan seterusnya ialah saya perlu membuka yahoo group. Saya perlu melayari http://www.yahoo.com.my . Di bahagian Yahoo! Home ini terdapat banyak item. Saya perlu klik “ Groups” untuk membuat yahoo group. Oleh kerana saya sudah memiliki email yahoo, saya hanya klik “sign in” dan masukkan email yahoo dan kata laluan. Langkah pertama ialah, di bawah “Browse Group Categories” saya memilih item “Schools & Education” dan “Colleges & Universities”. Selepas memilih kategori saya klik “place my group here”. Langkah kedua, “Describe your group”. Saya perlu mengisi nama kump ( liyana ) dan alamat email yahoo group saya iaitu selasaLiyana@yahoogroups.com . Saya meletakkan pengenalan Komputer dalam Pendidikan GE1153 dan nama pensayarah sebagai pengenalan kumpulan saya. Langkah ketiga ialah saya perlu mengisi Profile & Email Address dan mengisi abjad atau nombor untuk mengesahkan yahoo group saya.

Selepas tiga langkah tersebut, saya telah berjaya memiliki yahoo groups dan menjemput rakan-rakan sekelas serta pensyarah untuk menjadi ahli yahoo group saya. Saya perlu menjemput semua rakan sekelas. Saya perlu klik “invite people to join”. Setelah mendapatkan email yahoo rakan-rakan sekelas, saya memasukkan alamat email mereka di ruangan yang disediakan. Mereka akan menjadi ahli yahoo group saya apabila menyertai jemputan saya melalui email mereka masing-masing.

Saya turut memuatkan gambar-gambar, butiran diri dan mesej-mesej ke dalam yahoo group saya. Untuk keluar daripada yahoo group ini, saya hanya perlu klik “sign out”. Melalui yahoo group ini saya ingin dan berharap dapat berkongsi maklumat bersama rakan-rakan sekelas terutamanya bukan sahaja berkaitan subjek ini bahkan subjek-subjek lain juga.

1 comment:

aminuddinblog said...

em kak dah semakin pandai ek...refleksi akak hampir full.tapi ada lagi kekurangan...hhmmm...jangan marah ek.kan suruh komen...