Monday, August 25, 2008

REFLEKSI EXCEL

REFLEKSI EXCEL

1.Buka Microsoft Office Excel.
2.Di bahagian atas ( barisan mendatar ) terdapat huruf A, B, C dan seterusnya di dalam setiap petak. Di bahagian tepi ( barisan menegak ) pula terdapat nombor , 2, 3 dan seterusnya di dalam setiap petak.
3.Taip perkara atau tajuk contohnya: Nama tingkatan, nama sekolah, dan nama guru.
4.Taip bilangan, nama pelajar, mata pelajaran, gred dan jumlah bermula di bahagian petak pertama A, B, dan seterusnya. Perkataan bilangan disingkatkan menjadi “bil” jika melebihi petak. Tetapi jika tetap mahu gunakan perkataan penuh, hanya perlu besarkan petak dengan pergi ke bahagian atas petak tersebut ( yang terdapat huruf-huruf ) di bahagian antara 2 petak, contoh: petak A dan B, letakkan corsor di bahagian tengah garisan antara A dan B, satu anak panah bersilang akan terpapar. Kemudian tarik ke ke kiri atau ke kanan apabila hendak besarkan atau kecilkan petak. Begitu juga dengan perkataan-perkataan lain yang agak panjang dan hendak disingkatkan.
5.Taip nombor 1 hingga 25 ( mengikut jumlah pelajar ) di bahagian bawah selepas petak bilangan. Cukup sekadar hanya taip nombor 1, 2 dan 3, tidak perlu taip hingga 25. Untuk memudahkan dan mempercepatkan kerja, klik di nombor 1 dan gerakkan sedikit corsor untuk dapatkan tanda tambah yang gemuk ( TYG ), kemudian tekan butang mouse bersama TYG dan tarik ke bawah sehingga nombor 3, petak akan menjadi warna biru. Gerakkan corsor di bahagian hujung petak nombor 3 yang terdapat titik petak yang kecil untuk dapatkan tanda tambah yang kurus ( TYK ). Tekan butang mause bersama TYK tersebut dan tarik ke bawah sehingga bilangan yang dikehendaki dan lepaskan butang mouse. Bilangan nombor akan bertambah sehngga 25 dengan cepat.
6.Jika mahu betulkan ejaan yang salah atau tambah perkataan, gerakkan corsor ke bahagian atas selepas petak huruf-huruf. Terdapat “fx” dan ruang kosong di sebelahnya. Klik pada petak perkataan yang salah, ia akan tertera di ruang atas tersebut. Betulkan ejaan atau atau tambah perkataan di bahagian ruang tersebut. Jangan betulkan atau tambah perkataan di bahagian petak yang salah. Ia akan menyulitkan kerja.
7.Taip nama pelajar dan markah dalam petak-petak nama pelajar dan markah.
8.Di ruang petak selepas jumlah, taip klasifikasi markah dan gred.
9.Ia akan membantu dan memudahkan penentuan gred setiap markah yang telah ditaip secara automatik. 101 ERROR akan mengesan kesilapan jika markah yang ditulis melebihi 100 kerana maksimum markah adalah 100. Namakan klasifikasi markah-gred ini, contohnya “JADUAL”. 10.Kemudian tuliskan JADUAL di bahagian ruang tepi atas petak A.
11.Untuk dapatkan gred, klik pada petak gred markah pelajar pertama ( petak akan menjadi tebal ), dan klik pada “fx” di bahagian atas petak huruf. Kemudian satu kotak “Insert Function” akan keluar. Pilih menu “All” pada “or select a category”. Pada “select a function”, pilih “VLOOKUP” dan klik OK.
13.Selepas itu, kotak “Function Arguments” akan keluar dan terdapat ruang kosong yang perlu diisi. Iaitu, “Lookup_value” klik pada markah yang pertama bagi mata pelajaran pertama, dan akan tertera C9 di ruang tersebut. “Table_array” taip JADUAL, “Col_index_num” taip 2 dan “Range_lookup” taip TRUE. Kemudian klik OK.
14.Klik petak gred pertama tadi dan cari TYK. Tekan butang mouse bersama TYK dan tarik ke bawah sehingga nama pelajar terakhir. Gred akan tertera secara automatik mengikut markah.
15.Langkah yang sama dibuat pada semua gred mata pelajaran.
16.Untuk dapatkan jumlah, klik pada petak jumlah markah pelajar pertama dan klik “fx”. 17.Kemudian satu kotak “Insert Function” akan keluar. Pilih menu “All” pada “or select a category”. Pada “select a function”, pilih “SUM” dan klik OK.
18.Selepas itu, kotak “Function Arguments” akan keluar dan terdapat ruang kosong yang perlu diisi iaitu “Number 1”. Klik pada markah pelajar pertama, garisan putus-putus akan tertera lalu tarik ke kanan sehingga gred mata pelajaran terakhir ( sebelum jumlah ) dan klik OK. Jumlah markah akan tertera secara automatic di petak jumlah.
19.Klik pada jumlah markah pelajar pertama tadi dan gerakkan corsor untuk dapatkan TYK dan tarik ke bawah ssehingga nama pelajar terakhir. Jumlah markah akan tertera secara automatik.
20.Untuk dapatkan jumlah pelajar mengikut gred, tuliskan di bahagian bawah selepas nama pelajar “BIL A, B, C, D dan E”.
21.Klik pada petak sebelah BIL A dan klik pada “fx”. Kemudian satu kotak “Insert Function” akan keluar. Pilih menu “All” pada “or select a category”. Pada “select a function”, pilih “COUNTIF” dan klik OK.
22.Selepas itu, kotak “Function Arguments” akan keluar dan terdapat ruang kosong untuk diisi. 23.Pada ruang “Range”, klik pada gred pelajar pertama dan akan keluar garis putus-putus. 24.Tekan butang mouse untuk dapatkan TYG dan tarik garisan itu hingga ke seluruh gred mata pelajaran pelajar terakhir dan lepaskan. Maklumat akan tertera di ruang Range.
25.Pada ruang “Criteria” pula taip “A” dan klik OK.
26.Langkah yang sama diulang untuk jumlah BIL B, C, D dan E.
27.Untuk dapatkan PURATA, klik pada petak sebelah PURATA dan klik pada“fx“. Kemudian satu kotak “Insert Function” akan keluar. Pilih menu “All” pada “or select a category”. Pada “select a function”, pilih “AVERAGE” dan klik OK.
28.Selepas itu, kotak “Function Arguments” akan keluar dan terdapat ruang kosong “Number1”. 29.Pada ruang itu, klik pada jumlah bilangan A yang telah diperolehi tadi dan akan keluar garis putus-putus, Tarik ke bawah hingga bilangan E. Maklumat akan tertera di ruang Number1.
30.Pada ruang “Number2” pula klik pada markah mata pelajaran pelajar pertama. Selepas garis putus-putus keluar, tarik hingga ke seluruh bahagian markah pelajar terakhir. Maklumat akan tertera di ruang Number2 dan klik OK.

REFLEKSI CARTA PAI
1.Bold BIL A, B, C, D, E dan jumlahnya.
2.Klik “Insert” dan pilih “Chart”. Pilih“Pie’’.
3.Klik butang mouse kanan dan pilih menu“Chart Options’’. Taip tajuk carta pai di bahagian ruang“Title’’.
4.Pelbagai jenis carta yang boleh diperolehi dan boleh juga diubahsuai mengikut citarasa dari segi warna, tulisan dan bentuk.
5.Bagi mendapatkan susunan nama mengikut abjad, bold keseluruhan nama pelajar, markah, mata pelajaran dan jumlah markah.
6.Kemudian, klik“Data’’ dan pilih menu“Sort’’. Nama akan disusun mengikut susunan abjad A-Z.
7.Saya menyusun nama pelajar mengikut abjab dan jantina. Iaitu pelajar lelaki di bahagian atas dan pelajar perempuan di bahagian bawah.
8.Saya juga mencari nombor kedudukan pelajar mengikut jumlah markah tertinggi dengan menggunakan “Sort”.
9.Setelah siap, saya hantar ke yahoo goups.

No comments: