Monday, August 25, 2008

REFLEKSI WORD

REFLEKSI WORD

Selain daripada power point, saya juga perlu membuka folder word dalam yahoo group. Ia bertujuan untuk menyimpan segala hasil kerja tugasan. Saya perlu menyediakan dua tugasan dengan menggunakan word. Pertama, membuat brochure menggunakan “columns” dan kedua, membuat buku program menggunakan “book fold”.

Pensyarah telah menunjukkan contoh-contoh brochure. Pensyarah juga telah menunjukkan langkah-langkah untuk membuat brochure secara ringkas. Langkah pertama yang perlu saya ambil ialah dengan membuat analissa berkaitan tajuk brochure yang ingin saya hasilkan. Idea awal saya pada masa ini ialah untuk memperkenalkan kaedah pengajaran dan pembelajaran ( p&p ) menggunakan pendekatan ICT khususnya dalam bidang Pendidikan Islam. Saya perlu memilih satu topik dalam silibus Pendidikan Islam untuk dijadikan panduan pengajaran. Kemudian barulah saya merekabentuk brochure saya.

REFLEKSI BROCHURE

1.Buka Microsoft Word. Saya menggunakan Windows 2003.
2.Klik “File” dan pilih menu “page set up”. Kemudian, pada bahagian “Orientation”, pilih “Landscape”. Tujuannya ialah untuk menukar kedudukan kertas supaya mudah untuk di bahagi kepada 3 bahagian.
3.Saya telah memilih untuk membuat brochure berkaitan Pendidikan Islam Tingkatan 2 dalam bahagian Ibadat bertajuk Puasa Menjana Keperibadian Muslim.
4.Bahagian 1, saya letakkan logo UKM dan nama fakulti.
Logo UKM - Klik “Insert” dan pilih menu “Picture” kemudian pilih “From file”. Gambar-gambar dalam fail simpanan akan keluar dan klik pada gambar dan “Insert”. Ubah gambar mengikut citarasa. Untuk warna kotak, klik “Fii Colour”.
FAKULTI PENDIDIKAN - klik “Text Box”. Selepas 1 kotak keluar, saya tulis di dalamnya.
Tajuk – Klik “Insert Word Art”.
5.Untuk tulisan biasa, hanya perlu klik di tempat yang hendak ditaip dan taip seperti biasa.
6.Saya juga menggunakan Clip Art, Table dan Picture. Klik Insert dan pilih menu kemudian letakkan di tempat yang dikehendaki. Atau klik terus pada toodbar yang telah terdapat menu-menu tersebut.
7.Kesukaran utama yang saya hadapi ialah untuk mengubah susunan. Tetapi akhirnya saya berjaya atasi dan dapat reka brochure dengan mudah iaitu dengan sentiasa memastikan“margin’’ berada pada column yang betul.
8. Print brochure. Saya memastikan kedudukan kertas betul mengikut susunan kandungan yang telah disusun.

REFLEKSI BOOK FOLD

Tujuan menggunakan book fold ialah untuk menghasilkan buku program dengan mudah. Bagi tujuan ini, saya telah memilih Pendidikan Islam Tingkatan 1 dan 2 sebagai pengsiannya.

1.Buka Microsoft Word. Saya menggunakan windows 2003.
2.Klik “File” dan pilih menu “page setup”. Kemudian pilh “landscape”untuk “orientation” dan “book fold” untuk “multiple pages”.
3.Kertas akan disusun secara automatik seperti buku program.
4.Taip maklumat mengikut muka surat yang telah tertera dalam computer dan tidak perlu bimbang tentang kedudukan muka surat kerana computer akan menyusun muka surat secara automatik ketika buku program dicetak.
5.Saya memilih tajuk Pendidikan Islam tingkatan 3, bahagian sirah dan tamadun Islam ( Saidatina Fatimah Az-Zahra dan Saidatina Aiishah R.A ).
6.Muka surat pertaa, sebagai muka depan, saya masukkan clip art dari fail simpanan saya. Klik “Insert” dan pilih menu “picture” dan “from file”. Kemudian pilih gambar dan klik “Insert”.
7.Untuk taip perkataan di atas gambar tadi, saya menggunakan “Text Box”. Klik “Insert” dan pilih menu “Text Box”
8.Saya juga memasukkan pelbagai warna dan bentuk huruf untuk menambahkan buku program ini menarik.
9.Pada isi kandungan, saya menggunaka Table, Picture dan Clip Art.
10.Saya sering mengalami masalah untuk menaip kerana kadang-kala apabila saya klik mause pada temapat yang hendak ditaip tetapi, tiada respon.
11.Akhirnya, saya dapat mengatasinya setelah mencuba beberapa kali. Hanya perlu mengubah kedudukan margin yang terdapat pada bahagian atas muka surat. Tarik margin ke tempat yang hendak ditaip. Jika tiada, saya klik “View” dan pilih menu “Ruler”. Margin akan keluar dengan serta merta.
12.Saya juga menggunakan ‘”Word Art” dalam buku program ini. Hanya perlu klik menu “Word Art” dan taip maklumat kemudian ubah suai mengikut citarasa.
13. Print buku program. Saya perlu memastikan kedudukan kertas betul mengikit susunan kandungan yang telah disusun.

No comments: