Wednesday, October 29, 2008

REFELKSI SPSS

REFLEKSI SPSS

  1. Mula-mula, saya perlu memasukkan perisian spss ke dalam computer saya.
  2. Saya membuat borang kaji selidik berdaarkan panduan yang diberi oleh pensyarah.
  3. Saya membuat soalan berdasarkan pembelajaran dan pengajaran computer dalam pendididikan. Responden saya ialah kawan-kawan dalam kelas computer.
  4. Kemudian, saya mennghantar borang kaji selidik kepada kawan-kawan melalui emel mereka.
  5. Saya mengambil masa yang agak lama untuk menadapatkan jawapan daripada kawan-kawan.
  6. Setelah memperolehi jawapan kaji selidik daripada kawan-kawan, saya memulakan tugas dengan memasukkan data-data seperti jantina, asal, umur, program, kelayakan ijazah dan soalan-soalan berkaitan pembelajaran dan pengajaran computer GE1153.
  7. Saya masukkan data-data ke bahagian “ data view dan variable view”.
  8. Di bahagian “variable view” di kotak “values”, saya masukkan kod 1, 2, 3 dan 4 untuk mewakili setiap pilihan jawapan dan data yang saya sediakan. Values : 1 Label: Lelaki kemudian klik “Add”dan “ok”.
  9. Untuk mendapatkan “measure”, saya klik kotak data di bahagian measure dan pilih “nominal” untuk jantina, asal, bangsa dan kelayakan ijazah. Manakala “scale” untuk data-data yang lain.
  10. Saya masukan data yang diperolehi daripada jawapan kaji selidik ke dalam “data view” Kemudian saya save dalam dokumen.
  11. Seterusnya, saya dapatkan “means” dengan klik “analyze, pilih compare means kemudian pilh means.
  12. Selepas itu, saya tentukan pemboleh ubah bersandar dan pemboleh ubah tidak bersandar dengan memasukan data tersebut ke bahagian yang disediakan dan klik ok.
  13. Means akan tertera di bahagian output.
  14. Akhir sekali ialah saya membuat laporan berdasarkan data-data yang telah siap diproses.

1 comment:

HAFIZUL said...

comment..comment...